Powered by Blogger.

Thursday, August 2, 2012

Demi Hasnaa..


Aku memang tak de buat ape2 persiapan untuk bf hasnaa sebelum bulan puasa ni..

Aku rase dengan makan sahur dan minom air banyak sampai kembung di malam hari dapat memberi kesan pengeluaran susu yang same macam bulan tak puasa..

Nampaknye kira2 aku salah.. rasa macam sejarah lalu berulang.. masa harith dulu cam ni la.. bulan puasa harith dok sedut2 tak keluar susu dan die mengamok.. aku yang baru jadi ibu 2 bulan lebih mase tu sangat panik.. nak buka puasa rasa sayang.. so teruskan saja puasa..bila pikir balik rase macam kejamnya aku dulu.. pentingkan diri sendiri.. Sekarang aku dalam misi menebus kesilapan lalu..

Eh sebenarnye entry ni nak cite pasal menyusu di bulan puasa tahun ni.. 

Hari pertama puasa.. aku masih gagah.. susu keluar macam biase.. aku bajet boleh kot sampai hujung puasa aku menyusukan hasnaa nih..

Hari kedua.. pagi ok.. sampai tengahari aku dah rase sesuatu.. tapi puasa mesti diteruskan..

Hari ketiga dan keempat.. walaupon bersahor makan nasik dan minom air sampai kembung tapi susu tetap menurun.. paling sedih bila tiap kali lepas menyusu hasnaa dok carik botol air kosong abang harith.. pas tu die isap banyak2 sampai puas.. 

Dan malam tu buat power pumping.. kene buat tengah malam sebab kadar pengeluaran susu tengah banyak mase tu.. tapi bila dah sejam ngepam hasilnya cuma 1oz saje.. makin sedih.. 

Hari kelima sempat sahor minom air je sebab lambat bangun.. tak sempat jamah pape.. bila dah siang memang rase susu tak de.. cakap kat asben nak buke.. bukan sebab lapar, pening atau pon perot sakit.. tapi sebab kesian kat hasnaa susu tak de.. dan tengahari tu bertamankan harith makan nasik same2.. huhuhuh.. pas tu minom air banyak dengan harapan susu akan keluar banyak.. alhamdulillah.. ada la susu keluar lebih banyak dari semalam.. petang tu plak topup lagi dengan stok EBM.. sedih tengok hasnaa tegok laju2 macam orang kebulur..

Hari ke enam.. sambung puasa macam biase.. sahur makan nasik.. dan pada hari ke enam ni aku rase macam kene juga carik ape2 makanan tambahan yang bolehkan susu keluar macam biasa..

sebelom ni dah try buat lobak putih masak rebus.. dah tak jalan
minom air longan pon dah tak mau..
minom horlicks boleh la skit2 cuma aku tak minat minom horlicks.. rase cam kembang tekak..
teringin juga nak buat 1gelas besar susu segar + 1 biji kurma + 21 biji kismis + 7 biji badam = blend sampai berbuih dan minom tapi aku takot belom sempat masok mulut tekak dah kembang dulu.. nak habiskan 1 gelas besar susu segar pada aku susah.. 

Dan hari ke enam ni aku carik supplement.. mule2 carik kat fb.. aku tanya itu dan ini.. tapi die bagi harga RM400++.. huishh.. terus cancel.. so bile jumpe yang trial pack shaklee tu aku rembat terus.. tanye sikit2 je.. janji dapat lepas bulan puasa ni pon dah kire bagus..(kalau bagus mau juge aku sambung makan supplement shaklee ni.. hehhehe..) pagi tu bank in duit n suruh orang tu poskan hari tu juge.. harap esok sampai..

Hari ketujuh..




Hasna berjaya menelan vitagen dengan jayanye.. sebelom ni kalau die minom mesti akan luah balik.. 


Dan hari ni juge trial pack shaklee yang aku order sampai.. tak sabar nak cuba.. =D






Hari ke lapan..





Cuba makan trial set untuk ibu menyusu ni.. terdiri dari Vita-Lea (Multivitamin), B Complex, Vita C dan Alfalfa.. 

Ini pendapat aku saje.. pada aku lagi senang makan supplement dalam bentuk macam ni.. telan saje.. setiap orang berbeza.. mungkin anda2 diluar sana tak suka.. itu hak anda..

Alhamdulillah buat masa ni supplement tu rasi dengan aku.. banyak la juga susu yang keluar kalau nak dibandingkan dengan hari2 sebelumnya.. aku cuma berusaha dan bertawakal.. selebihnye Allah yang mengizinkan.. syukurr nikmat tuhan..

Kemarin hari isnin aku memang tak sempat langsung nak sahur.. tapi susu tetap ada.. murah rezeki hasnaa.. harap berpanjangan la sampai ke hujung ramadhan..







12 juta comments on "Demi Hasnaa.."

Prettywrite on August 02, 2012 10:25 AM said...

menjadi jugak eyh shaklee..
semoga rezeki berterusan ya k.eda:)

Kakzakie Purvit on August 02, 2012 12:23 PM said...

Alhamdulillah berkat berusaha dan ada kemahuan yg tinggi pasti berjaya eda. Hasnaa pun suka mama pun lega...

Bitt (doubeIS) on August 02, 2012 1:11 PM said...

alhamdulillah...berkesan utk u :)

Anonymous said...

doakan yg terbaik ye

LiYa HaNiF :: on August 02, 2012 4:42 PM said...

alhamdulillah...

salam kenal n follow.

Hida Kadiso on August 02, 2012 5:01 PM said...

Prettywrite~tu la.. tak sangke..

Hida Kadiso on August 02, 2012 5:02 PM said...

kakzakie~syukur la tuhan bagi jalan dan mempermudahkan kak..

Hida Kadiso on August 02, 2012 5:03 PM said...

Bitt (doubeIS)~lepas ni boleh la beli full set pulak kan.. hehhee..

Hida Kadiso on August 02, 2012 5:04 PM said...

Kesuma Angsana ~ trime kaseh.. moga tuhan murahkan rezeki.. aminnn..

Hida Kadiso on August 02, 2012 5:05 PM said...

kak liya~tak yah nak salam kenal sangat la.. kan kite dah kenal.. hehhehe.. slamat bepuasa kak liya.. hehhee...

Shima Shafii on August 03, 2012 11:39 AM said...

menjadi jugak ye
hasna dh bpe bulan??

Hida Kadiso on August 03, 2012 1:08 PM said...

shima~alhamdulillahh.. rasi juge..

hasnaa dah 10 bulan.. kejap je..

 

Once Upon A Time Copyright 2008 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipiet | All Image Presented by Tadpole's Notez